Сексимперията на Беате Узе

От Елизабет Хайнеман- професор по история в Университета в Айова

Смъртта на Хю Хефнър даде началото на нови остри дебати за неговото място в историята. След смъртта му много от биографичните представяния в доминиращите медии го описват като човек, който сваля оковите на сексуалността.

Други, обаче, използват доста по-язвителни наименования, като например, че е упоявал, унижавал и фактически е държал затворени жени в свето имение Playboy, за да може да изживее предварително фантазиите, които продавал на своите читатели.

Поведението на Хефнър изглежда особено противоречиво в сравнение с това на една жена, която понякога е описвана като „Немският Хю Хефнър“. Става въпрос за Беате Узе, която набира особена популярност след Втората световна война в Германия и Европа. (Умира през 2001г.) Като автор на книга (бел.ред. „Преди порното да стане законно: Еротичната империя на Беата Узе“) за най-известния еротичен предприемач в Германия съм шокирана от това колко е различно началото на нейната кариера в сравнение с тази на Хефнър.

Всеки от тях превърна сексуалността в голям бизнес. Но докато Хефнър „дава свобода“ на мъжете да изживяват своите сексуални фантазии, свободни от финансови или емоционални отговорности към жените, то Узе призовава за взаимно удоволствие основано на общуването и сексуалното образование – чиито пособия са секс играчките, оскъдното бельо и провокиращитеш снимки.

Различната визия за секса- с фокус върху жената

Беата УзеБеате Узе е родена през 1919 г. – седем години преди Хефнър – в семейството на една от първите жени лекари в Германия. Тя получава много добро възпитание. Нейните родители се погрижили дори за сексуалното възпитание на децата си, като същевременно не поставяли никакви ограничения в амбициите на дъщерите си. Беате става пилот, необичайна професия за жена дори днес. По време на Втората световна война тя служи в Луфтвафе. До края на войната тя е вече вдовица, майка и бежанка от окупираната от СССР Източна Германия.

За да оцелее по време на гладните години в следвоенна Западна Германия тя разчита на черния пазар. Написан лично от нея наръчник за прилагане на „ритъм метода”- който обяснява как да се определи периода на овулацията на жена, за да се избегне секса с цел предпазване от забременяване- намира своите заинтересовани купувачи. Така се ражда второто призвание на Узе.

За две десетилетия нейната едноименна фирма „Беате Узе“ се превръща в най-голямата еротична компания в Германия. Днес тази компания все още е най–големият в Европа еротичен бизнес.

През 50–те и 60–те години на XX-ти век Узе се бори с рестриктивното законодателство, влиятелната църква и консервативните нрави, които ограничават нейната дейност. Както и Хю Хефнър всъщност. Но бизнесът на Узе не е списание, което върти търговия с разголени жени. Вместо това тя развива бизнес с поръчки по пощата, продавайки разнообразни продукти от сорта на: презервативи, сексуални средства за стимулиране (днес ги наричаме секс играчки) книги за секс самоусъвършенстване, еротична литература, афродизиаци, бельо, артикули за връзване и разбира се снимки на оскъдно облечени жени.

Playboy окуражава необузданото мъжко удоволствие, коeто не предполага финансови или емоционални задължения. Беате Узе, от друга страна, поощрява добрия секс като необходима част от постигането на силна и отдадена връзка, която акцентира на женските желания.

Хефнър представя себе си като въплъщение на образа на живот, който той се опитва да популяризира: облечен в халат, сексуално развратен човек, заобиколен от зайчета на Playboy. Узе изобразява себе си като: майка на четири деца, която разбира женските проблеми и, която може да помогне тези проблеми да стигнат до съзнанието на мъжете.

Да сложиш край на „сексуалното нещастие“ в следвоенна Германия

В популяризирането на своя бизнес и изграждането на имиджа си, Беате Узе се опира на традицията на „брачната хигиена“, която набляга върху равноправието в брака и сексуално здраве в Европа и Северна Америка от началото на 20-те години на XX век.

Секс реформаторите през 20-те години смятат, че прекратяването на „сексуалните страдания“ ще доведе до падането на бариерите на срама и подобряване на сексуалното възпитание. Това би подобрило общественото здраве, семейното щастие и икономическа стабилност на семейството.

Необходимостта е дори още по-сериозна след Втората световна война. Поради разделите породени от войната милиони немци и немкини загубват (или никога не установяват) добрите модели на общуване със своите партньори. Мнозина от тях са подложени на военно сексуално насилие- някои от тях в качеството на жертви, други на извършители, а трети като свидетели на сексуално насилие. Непланираната бременност може да се окаже катастрофална на фона на глада или липсата на дом, все неща които са резултат от войната.

Беате Узе обещава да излекува тава сексуално нещастие. Използвайки изключително деликатен начин на изразяване, нейните каталози диагностицират редица проблеми и предлагат решения чрез ‘консумация’.

Каталог

Тя намеква, че мъжете които бързат при правенето на любов разочароват съпругите си- една еротична игра може да ги предразположи в подходящото настроение. Узе пише, че без контрацептивни средства жените биха се обърнали към небезопасните аборти, както и че те няма да могат да достигнат до върховното удоволствие на оргазма поради страх от бременност.(Двойките трябва да имат предвид широк спектър от контрацептивни средства.)

Ако една жена изглежда „фригидна“ това вероятно се дължи на това, че нейният съпруг не знае как да прави любов с нея. Той може дори да не знае, че и тя има възможността да достига до оргазъм. Препоръчително е да прочете някакъв сексуален наръчник и може би дори да пробва някоя играчка, за да стимулира по-добре жената по време на полов акт. И, ако мъжът свършва твърде бързо, той ще разочарова жена си, която е сътворена от майката природа да издържа по-дълго време преди да достигне оргазъм. (Крем за преждевременна еякулация би бил от полза.)

Бизнесдама с нюх

Дали Беате Узе не игнорира мъжките сексуални нужди, които не винаги са насочени към моногамни връзки? Разбира се, че не. Повечето ѝ клиенти са мъже и Узе знае много добре, че те не винаги са използвали нейните продукти само със собствените си жени.

Независимо от това колко приятни могат да бъдат употребата на тези, осъдени от обществото, шокиращи снимки и презервативи подобни неща не са изградили щастливи бракове, към които бракове повечето мъже така се стремят.

Тя знае, че някои мъже отхвърлят напълно секса извън рамките на брака- за тях това е непристойно, а грижата за щастието на жените им е от първостепенна важност. Най-лошото от всичко обаче е чувството за грях, което мъжете изпитват, и което увеличава проблема, казва тя.

Много от тях харесват възбуждащи снимки, приемат извънбрачния секс и търсят удоволствие само за себе си, не и за техните партньори. Но изпитват вина, защото не са могли да приемат подобни удоволствия като нещо нормално. Наблягането на ‘брачната хигиена’ и добрия секс за жените е нещо, което работи и за мъжете. Този начин предлага алтернатива не само на осъдителния език на защитниците на благоприличието, но и на „мръсните разговори“ подобни на тези между войниците или на разговорите в кръчмата.

С времето бизнесът на Беате Узе се променя. В началото на 60-те години нейната компания става пионер в създаването на еротични магазини. Но създаването на противозачатъчните таблетки намаля продажбите на презервативи, подобрява сексуалното образование в училищата, а публикуването на десетки статии в медиите намаля нуждата от покупка на книги за секс самоусъвършенстване. Същевременно просперитетът на Западна Германия и облекчаването на законодателството разширява порнографския пазар, който е легализиран през 1973 г.

Еротичен магазин

Беате Узе е достатъчно проницателна бизнес дама, която умее да се адаптира към промените. Към края на 60-те години презервативите и ръководствата за секс самоусъвършенстване са били в основата на нейния бизнес. През 80-те години Беате Узе става известна като търговец на материали от порнографско естество.

Сложното наследство

Разбира се, Беате Узе има много критици.

В ранните години от нейната кариера, защитниците на моралното благоприличие водят война срещу Беате Узе и други компании, които се занимават с еротичен бизнес, като успешно лобират за по-сурово законодателство, ограничаващо тяхната дейност. Те са особено раздразнени от факта, че Беате Узе, в качеството си на жена, застава плътно зад своя бизнес; другите предприемачи от бранша поне не са толкова публични личности, както е тя. Единствено добрите адвокати и снизходителни съдии позволяват на бизнеса ѝ да оцелее достатъчно дълго, за да стане тя свидетел на това как силата на движението на моралистите отслабва.

Но завоят на Беате към порнографията привлича един друг вид критици: феминистките.

През 1988г. в Западна Германия е премиерата на феминисткото месечно списание „Ема“, което публикува статия за Узе. Тезата на списанието е добре развита във встъпителния абзац: „На 25 години тя е на фронта, пилотирайки бомбардировач „Щука“ за военновъздушните сили на Хитлер. На 69 годишна възраст продава женска плът с приход от 90 милиона марки годишно“. Списанието признава пионерската роля на Узе, но следва зловеща контратеза: „ Беате Узе е еманципирана жена. Жена която се еманципира за сметка на други жени.“

Въпреки непрестанната враждебност и нападки на списание „Ема“ към порнографията, някои феминистки в Германия и в САЩ създават феминистка порнография и дори отворят феминистки секс магазини. Беате Узе не е сред тях.

Нейното порно е за масовия вкус, използва клишета и кинематографски техники насочени към хетеросексуалната мъжка аудитория, където мъжката еякулация е връх на сексуалното удовлетворение, освен това използва само определен тип женски тела за своята продукция.

Независимо от това, можем да видим влиянието, което имат продуктите на Беате Узе, както и посланието на нейната компания за сексуална взаимност и равенство .

Съпротивата на западногерманските жени към противозачатъчните хапчета (спрямо американските представителки на нежния пол) не е резултат само на тяхното притеснение относно медицинските странични ефекти на лекарството. То е резултат и от осъзнаването им, че има леснодостъпна алтернатива под формата на презервативи и убедеността им, че мъжете няма да имат нищо против да ги използват.

И Хю Хефнер и Беате Узе влияят на света около себе си изключително много. И все пак винаги е било малко трудно да си представим Хю Хефнер като човек, който дава свобода на женската сексуалност. Не е нужно да сме сред почитателите на този сериен прелъстител, за да го признаем като предприемач в сферата на еротиката, който води битки в съдилищата, води битки и с консервативните нрави, за да се даде свобода на сексуалността.

Беате Узе води същите битки, но тя създава сексуалната консуматорска култура основана на женското удоволствие и взаимна хармония. И едва след това се е обръща към масовата порнография. Ако трябва да се замислим за истинската двойственост на потребителската сексуалната култура, Беате Узе е човекът, към когото трябва да насочим нашето внимание.

Източник- www.good.is

Reply