Естетиката на хеви метъла

Зараждане

Произходът на термина „heavy metal“ – „тежък метъл“ в музиката е добре известен: музикалният критик Майк Сандърс го използва за първи път в рецензията си за албума „Kingdome Сome” (Кингдъм Кам) на групата „Sir Lord Baltimore” (Сър Лорд Балтимор). Евфемизмът допада на един друг критик – Лестър Бангс, който го използва при описанието на творчеството на групите „Led Zeppelin” (Лед Цепелин) и Black Sabbath (Блек Сабат). Но корените на този термин са доста по-отдавнашни – британските артилеристи го използват още през XIX век обозначавайки с него оглушителна канонада по време на битка. Ето защо изразът първоначално се прилага за гръмко и ритмично изпълнение в хард рок музиката.

Но още през 70-те години на миналия век, металът стана немислим без електронното изкривяване на китарните рифове- „дисторшън“. През цялото това десетилетие стилът на редица групи еволюира от психеделик към метъл, поради което днес тяхното творчество се нарича „хард енд хеви” или „психеделичен хеви метъл”. До края на десетилетието музикалният стил най-накрая се оформя, което налага собствено естетическо оформяне.

Компилация и адаптация

Естетиката на метълистите се развива от редица свързани субкултури: рокери, мотористи и т.н. Кожени якета и елеци, кожени и камуфлажни панталони, кубинки – всичко това се носеше и преди да се появат хевиметълистите, но феновете на новия жанр успяха да създадат свой оригинален образ.

За създател на хеви метъл естетиката се смята Роб Халфорд – фронтмен на „Judas Priest“ (Джудас Прийст). Именно той е първият, който се появява на сцената с кожено яке, декорирано с метални нитове, шипове и вериги. Както признава вокалистът, той взима като основа стилистиката на рокерите с тяхната любов към кожата, а самият декор го купува от секс магазин. През 70-те години на 20-ти век така са се обличали само представителите на ЛГБТ общността.

Роб Халфорд

Роб Халфорд

„Когато свирите тежки, боботещи, енергични и предизвикващи ужас китарни рифове, трябва да изглеждате подобаващо„, обяснява своя имидж той. За първи път емблематичният глас на „Judas Priest” се появява в кожа и метал по време на турне на групата през 1978 година. Стилистиката на Халфорд дотолкова допада на другите банди, че скоро тя е възприета от почти всички водещи хеви метъл групи.

Естествено всички се стараели да се откроят. Членовете на групата „Motorhead“ (Моторхед) разнообразяват образа си с картечни ленти, „Iron Maiden“ (Айрън Мейдън) с кожени гривни с шипове, а „Saxon“ (Саксън) със спандекс клинове. Новият материал, който се появява в средата на 70-те години на миналия век, бързо става популярен сред метълистите, особено във Великобритания, но вече към средата на следващото десетилетие престава да бъде атрактивен.

Iron Maiden, 1981 г. Снимка: Robert Ellis / Hulton Archive / Getty Images

Iron Maiden, 1981 г.
Снимка: Robert Ellis / Hulton Archive / Getty Images

Може би единствените последователи на спандекса остават глем метълите, които се отличават с много дълги, често изкуствено изправени коси, панталони от синтетични материи, кожени якета и елеци. Друга особеност, която отличава глем метълите от представителите на другите метъл направления, е обилната употреба на козметика. Образът се допълва с рисунки с ярки цветове и аерография върху кожените якета.

"Steel Panther" (Стийл Пантър" - глем метъл група.

„Steel Panther“ (Стийл Пантър“ – глем метъл група.

Предвид това, че хеви металът започва да се разклонява на отделни направления, все по-разнообразен става и външният вид на музикантите и техните фенове. През 80-те години на 20-ти век в музиката се въвеждат антирелигиозни, антицърковни и дори езически мотиви. Келтската, старогерманската и староскандинавската митология стават все по-популярни, което незабавно повлиява на външния вид в атрибутиката на хеви метъла.

На тениските се появяват рунически надписи, а якетата са украсени със свастика. Една отделна история е дет метълът. Темата за смъртта и окултизма първо се появяват в текстовете на песните, а след това и във външния вид. Изображенията на сатаната, пентаграми, черепи, бафомет (обърната пентаграма образуваща глава на козел), Черната меса и много други стават част от дет метъл естетиката.

Концертен култ

Освен естетиката, самобитното звучене и музиката с характерен почерк, както във всяка една субкултура, метълистите се отличават и със собствена идеология. Последната, между другото, не блести с нищо оригинално и до известна степен е характерна за всички контракултури – противопоставяне на обществото и на мейнстрийма. Основното около, което е изградена тази субкултура е музиката. И именно любовта към едно или друго от нейните направления свързва метълите помежду им. Ето защо концертите на любимите им изпълнители за тях са главното обединяващо събитие, такива каквито са мото съборите за рокерите или пушенето на марихуана и медитацията за растаманите.

Концертът е не само наслада от музиката, но и максимално проявление на свободата на външния вид и поведението. Разбира се, мнозина и в ежедневието си носят метални украшения, кожени дрехи и си пускат дълги коси, но концертите на любимите им изпълнители се явяват основната демонстрация на техния стил. Именно на концертите и самите музиканти, и техните фенове проявяват цялата мощ на естетиката на хеви метъла.

Значението на концертите довежда до появата на подобаващо облекло, което е посветено на тях. Музикалните групи започва да пускат на пазара тениски, които са с точно определена щампа за конкретно турне. Тениските са последвани от цели колекции, които са предназначени за определени музикални турнета, както и тениски, които се продават в деня на концерта. Така че специалните колекции дрехи и аксесоари, които се промотират за определено музикално събитие и от което днес максимално се възползват хип-хоп и поп звездите, може да се считат за своеобразна културна експроприация.

От рапъри до Джъстин Бийбър

Интерес към естетиката на метълите възниква периодично сред съвършено различни музикални изпълнители. Така през 2013 г. Кание Уест моли художника Уес Ленг да изработи лого и графика в стилистиката на метълистите, които да бъдат използвани за турнето промотиращо албума му „Yeezus”. Ленг не задълбава в безсънни размисли, а просто използва шрифт с логото на групата „Metallica” (Металика), докато графиките очевидно са вдъхновени от концертните плакати от края на 80-те години на миналия век.

Yeezus

За рапър, повлиян от мейнстрийма, този интерес към класическия хеви метъл е необичаен. Освен това Кание налага модата сред популярните изпълнители на скъпите, изготвени по поръчка, тениски, които са с необичайни щампи в стил хеви метъл.

Примерно рапърът Пуша Т и Джъстин Бийбър използват хеви метъл шрифтове за техните турнета. Рапърът се обръща към известния илюстратор Марк Риддик, който в предварителния разговор първо пита кой въобще е този Пуша Т.

В крайна сметка Марк разработва шрифтове и графика за турнето на изпълнителя промотиращ албума му „Darkest Before Dawn”. От 1991 г. Риддик работи с метъл групите като „Exodus“, „Morbid Angel“ и „Rotting Christ“. Марк съдейства и на дизайнера Джери Лоренцо, който работи върху сценичните костюми за турнето „Purpose” на Джъстин Бийбър. Лоренцо отбелязва, че макар и да не смята себе си за „метълхед“, все пак се радва, че нишовата естетика е получила възможността да обогати мейнстриймовата сцена.

Джъстин Бийбър

По-добре някой, който се ориентира в метъл сцената да създаде нещо подобно, отколкото човек, който въобще нищо не разбира от жанра“ – коментира работата си с Бийбър Риддик. Художникът е подложен на очаквана критика от страна на метъл общността заради сътрудничеството си с Джъстин, така че решението за започване на работа с канадеца не е взето никак лесно от него.

Популярност придобиват и класическите тениски с щампирани имена на хеви метъл групи. Например през 2014 г. Кендъл Дженър (Бел.ред. Американски модел и телевизионна звезда. За първи път Дженър се появява в телевизията в шоуто „Keeping Up with the Kardashians“) се появява с тениска на „Slayer“ на музикалните награди „MuchMusic Video Awards“.

Кендъл Дженър в тениска на Slayer.

Кендъл Дженър в тениска на Slayer. Това предизвиква бурната реакция, както на феновете на групата, така и на самите музиканти.

Ветераните от метъл сцената реагираха светкавично и сурово. По време на концерт в Лонг Айлънд китаристът на „Slayer“ се появява на сцената с тениска с надпис: «Kill the Kardashians» – „Убий Кардашианците“.

И ответните мерки на музикантите от "Slayer".

И ответните мерки на музикантите от „Slayer“.

Следвайки сцената, естетиката на хеви метъла преминава и на мейнстриймовия подиум. През март 2016 г. дизайнерът Демна Гвасалия представя колекцията есен/зима на лейбъла „Vetements“, която е вдъхновена от британската група “ The Sisters of Mercy “ – едни от пионерите на хеви метъла. Като се има предвид, че през 2015 г. Гвасалия редовно беше забелязван да носи суитшърт на „Yeezus“, за това трябва да благодарим отново на Кание Уест.

Инициативата на „Vetements“ беше заимствана и от „Supreme“ – модният бранд демонстрира своето сътрудничество с британската група „Black Sabbath“. На пазара излизат блузи с дълги ръкави, суитшърти и тениски с надписи „Black Sabbath“ и „Sabbath Bloody Sabbath“.

Supreme

Докато H&M пое по различен път. През 2015 г. компанията показа своя колекция, в която тениските, дънките, якетата, суитшъртите и блузите с дълги ръкави бяха щампирани с имената на измислени хеви метъл групи, а самите елементи от колекцията наподобяват традиционния мърчандайз на метълистите. Впрочем в тази колекция имаше и тениски с напълно реални метъл банди. Шведите успяха да подпишат договор с „Metallica“, „Guns N’Roses“ и „Slayer“.

Тениска на H&M с щампа "METALLICA"

Тениска на H&M с щампа „METALLICA“

Днес изглежда, че пикът на модата на „метъл“ естетиката е отминал, но със сигурност това не е последното й завръщане в мейнстрийма. В края на краищата, както знаете, при хеви метъла не може да говорим за модерност, но същевременно той никога не се отдалечава от модата.

Източник – www.lenta.ru

Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.