Бум в продажбите на аудиокниги от „Амазон“

Алекс Шепърд – списание „The New Republic“

Възможно е всеобщият ентусиазъм на потребителите по аудиокнигите да е възможността, чрез която „Амазон“ да встъпи в конкуренция с традиционните издатели при създаването на нови маркетингови идеи.

Моментна ситуация

Днес книгоиздателството е в състояние, което може да се определи като стабилно неустойчиво. След появата на Kindle изглеждаше, че стремителният ръст на продажбите на електронните книги ще доведе до неизбежен край книгоиздателската индустрия. Въпреки всичко несигурността в този бизнес беше преодоляна – през последните няколко години продажбите на електронни книги рязко намаляха. От своя страна, продажбите на печатни книги отново започнаха да растат благодарение на ценовата политика на издателите, която лиши хората от стимул да купуват книги в електронен вариант.

Най-големият ритейлър в тази област „Barnes & Noble“ продължава да показва стабилни резултати, макар и с известни колебания. Ръстът на броя на самостоятелните книжарници дава допълнителни основания за оптимизъм. Художествената литература е в криза – от 2012 г. насам продажбите са намалели с 25%, а в списъка на бестселърите преобладават книги, в чиито заглавия фигурират думите Тръмп и Русия. Все пак позитивното е, че тази индустрия успя да се освободи от постоянното чувство за криза.

Най-голямата и успешна верига книжарници в САЩ е Barnes & Noble

Най-голямата и успешна верига книжарници в САЩ е Barnes & Noble

Аудиокнигите

И ако общата картина си остава „нито добре, нито зле“, то в нея все пак се забелязват няколко ярки петна. Най-обещаващото от тях, може би е бумът в продажбите на аудиокниги, който се наблюдава през последните няколко години. През юни Асоциацията на американските издатели съобщи, че през 2017 г. нетната печалба от продажбата на аудиокниги се е увеличила с 29,5% в сравнение с предходната година. За някои писатели доходите от продажби на аудиокниги превъзхождат останалите формати – електронни и печатни книги.

През юни вестник “Ню Йорк Таймс” отбелязва, че от издадения през 2014 г. роман на Джон Скалзи „Lock In“ досега са продадени 22,5 хиляди книги с твърда подвързия, 24 хиляди електронни копия на този роман и 41 хиляди копия от аудио версията му. Периодът на неоспоримото господстване на печатните книги завърши преди 10 години. Днес ние сме в такава среда, в която печатните книги, електронните книги и аудиокнигите имат еднакво значение за мнозина писатели и издатели.

„Одибъл“

Ако става дума само за печалби, то това е много добра новина за издателите. Но в този бизнес не всичко е толкова просто. В областта на аудиокнигите доминира „Одибъл“ (Audible), платформа която принадлежи на компанията „Амазон“. A „Амазон“ разполага с огромен пазар, както за електронни, така и за аудио книги.

 AP Photo, Elaine Thompson

AP Photo, Elaine Thompson

„Одибъл“ влага значителни усилия не само да запази пазарния си дял, но и да го увеличи, като увеличава броят на издаваните произведения и сключва ексклузивни договори с такива известни писатели като Майкъл Луис. Ако анализираме настоящата ситуация и вземем предвид стремежите на „Амазон“ да се превърне в основен играч в областта на приятно прекараното време, то издателите имат всички основания да се притесняват.

В основата на всеобщата мания по аудиокнигите стоят технологичните новости. Смартфоните направиха дори огромните и тежки книги преносими – не толкова отдавна аудио версията на книгата „Игра на тронове“ на Джордж Мартин се състоеше от 28 CD-та. Нарастващото търсене на аудиокниги ( и „Audible“ създава свои собствени подкастове) също изиграва своята роля. Но невероятният успех на „Одибъл“ до голяма степен се дължи на доминирането на „Амазон“ на пазара. „Амазон“ държи лидерството при продажбите на електронни книги, така че не е изненадващо, че доминира и в бизнеса с аудиокниги. (За това допринася абонаментната услуга, която струва 14.99 долара на месец и всъщност ви позволява да закупите аудио книги на половин цена.)

Издателските договори

Подписването на договор с Майкъл Луис може да ни хвърли светлина за това какви са амбициите и следващите стъпки на „Одибъл“. Луис е суперзвезда на документалната литература, чиито книги като „Големият залог“ и „Покерът на лъжците“ се продават в хиляди копия. От много години „Амазон“ издава оригинални художествени произведения, но това изисква сериозни усилия, тъй като когато става въпрос за именити писатели конкуренцията с традиционните издатели е огромна. Освен това вследствие на слабости в дейността на издателството на“Амазон“, те  пускаха на пазара книги, от които големите нюйоркски издателства не се интересуват.

Успехът на „Одибъл“ започва да разкрива потенциала на компанията. Договорът с Луис предвижда издаването на четири негови произведения от компанията „Audible Original“ – аудиоверсия на негови обширни статии, подобни на тези, които пише за списание „Венити Феър“. По този начин Луис се присъединява към Том Ракман, чийто сборник с разкази «Basket of Deplorables» (бел.ред. Кошница от окаяници) е написан за „Одибъл“ и едва след това, миналото лято, беше издаден в печатна версия. Към Робърт Каро, чиято книга „On Power“ се предлага от „Одибъл“ от миналата година. Към Маргарет Атууд, която създаде за компанията специална версия на книгата си „Разказът на прислужницата„. Към Дейвид Спейд, чиито мемоари бяха пуснати в продажба от „Audible Original“ през ​​август и както споменахме по-рано към Джон Скалзи.

Също така по-рано тази година „Одибъл“ обяви, че са придобили правата за мемоарите на сноубордиста Шон Уайт, които първоначално ще бъдат пуснати на пазара под формата на аудиокниги и едва след това издателството „Houghton Mifflin Harcourt“ ще издаде печатната им версия.

аудиокниги

Потенциал

Засега „Одибъл“ все още не е успял да се превърне в „укротител на гиганти“, но това не пречи компанията да пуска на пазара интригуващо и разнообразно съдържание, което доста наподобява на това на издателите, с които „Одибъл“ поддържа партньорски отношения, както и с тези издателства, с които се конкурира.

Дъщерната фирма на „Амазон“ се фокусира върху силните си страни, като получава същевременно най-доброто от писателите, с които работи – това е разумна и добре обмислена стратегия, която води до добри резултати. Ние все още сме далеч от това писател от мащаба на Луис да подпише с „Одибъл“ ексклузивен контракт за нова книга, но днес това вече не изглежда невъзможно. По-рано тази година вестник „Уолстрийт джърнъл“ съобщи, че „Одибъл“ възнамерява да сключва договори, с които да придобие правата върху печатната, електронната и аудио версията на една книга.

Реакцията

Издателите на печатни книги отреагираха на това, като инвестираха допълнителни средства в създаването на аудиокниги. Миналата година за аудиоверсията на романа на Джордж  Сондърс „Линкълн в бардо“ издателството „Penguin Random House“ си осигури участието на  166 актьора, като сред тях бяха Бен Стилър, Лена Дънам, Джулиан Мур и Дон Чийдъл. От конкуренцията между „Одибъл“ и издателите се възползваха писателите, тъй като днес аудиокнигите се радват на все по-голяма популярност. Издателите имат основателни причини за безпокойство по отношение на разширяването на пазарния дял на „Одибъл“ и нарастващата му способност да привлича известни писатели.

Както през юни отбеляза журналистката Александра Алтър от „Ню Йорк Таймс“, договорът с Луис свидетелства за това, че „Одибъл“ търси начини да изтласка издателите от областта на аудиокнигите, което би рефлектирало в увеличаване на собствената печалба (която се редуцира поради ниската цена на абонамента за тази услуга). За издателите аудиокнигите са важни заради вторичните авторски права, които могат да бъдат продадени, за да компенсират риска, който поемат при подписването на договор с писател. Предвид високата рентабилност на аудиокнигите, те също са важен източник на доходи за издателите.

Амбициите

Всичко гореописано демонстрира единствено амбициозните и мащабните цели на „Амазон“. Тази компания сграбчва всяка една възможност, за да създаде нов контент независимо в коя област, за да  изкуши и привлече своите абонати – от телевизионния сериал „Властелинът на пръстените“ на стойност един милиард долара до увеличаването на инвестициите си за оригинален и автентичен аудио контент. Преди много години, когато „Амазон“ започна да издава книги, мнозина се притесняваха, че компанията може да разклати устоите на  издателската индустрия на всички нива – от издаването до продажбите. Това не се случи. Но днес, с развитието на услугата на „Одибъл“, „Амазон“ най-накрая получи този инструмент, който ще ѝ позволи да се конкурира с крупните нюйоркски издателства.

 

 

Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.